fotka školy

Základná škola s materskou školou J. D. Matejovie, Liptovský Hrádok

Nemecký jazyk

nemecká vlajka

európska

„Lernen ist wie Rudern gegen Strom. Hört man damit auf, treibt man zurück.“

Laoci


Vyučujúce:  Mgr. Adriana Rády Kňazovická, Mgr. Lucia Vyparinová

Za primárny cieľ vo vyučovaní nemeckého jazyka v našej škole považujeme naučiť žiakov používať nemecký jazyk ako prostriedok na komunikáciu v každodennom živote, resp. v oblasti budúceho profesionálneho uplatnenia.

Najväčší dôraz nekladieme na štúdium gramatiky, prácu s prekladom, či učenie sa faktov o literatúre, histórii alebo krajinovede po nemecky hovoriacich krajín. Aj tieto oblasti však využívame ako východiská pre komunikáciu, zameranú na zlepšenie jazykovej úrovne a vytvorenie si pozitívneho vzťahu k učeniu sa nemeckého jazyka.

  • na hodinách rozvíjame všetky jazykové zručnosti, a to: hovorenie, čítanie s porozumením, posluch s porozumením i písanie
  • vyššie uvedeným cieľom prispôsobujeme stratégie a techniky učenia sa, ako i metódy a formy výučby
  • žiaci veľmi obľubujú vypracovávanie a prezentovanie projektov na rôzne témy
  • žiakom so zvýšeným záujmom o nemecký jazyk je umožnené zúčastniť sa na olympiáde v nemeckom jazyku

Nemecký jazyk sa vyučuje od 6. ročníka ako druhý cudzí jazyk.

Ročník Dotácia hodín Učebnice
šiesty 2 Projekt Deutch 1
siedmy 2 Projekt Deutch 1 a 2
ôsmy 2 Projekt Deutch 2
deviaty 2 Deutchmobil 2

projekt 1projekt 2

 

 

 

 

 

 

 

 

Obsah vyučovania sa riadi štátnym vzdelávacím programom (ŠVP), ktorý pri vyučovaní cudzích jazykov vychádza zo Spoločného európskeho referenčného rámca (SERR).
Nemčina ako druhý cudzí jazyk má podľa ŠVP výstup na úrovni A1 (SERR). Túto úroveň naši žiaci čiastočne prekračujú smerom k úrovni A2 (SERR).

Obsah predmetu nemecký jazyk

6. ročník

Komunikácia: pozdraviť sa, predstaviť sa, vyjadriť názor, vyjadriť želanie, rozlúčiť sa, povedať, čo rád robím, telefonovať, niekoho predstaviť, čítať rozvrh hodín, podať návrh
Slovná zásoba: čísla 1-1000, nápoje, voľnočasové aktivity, členovia rodiny, aktivity doma, názvy miest/názvy krajín, vyučovacie predmety, dni v týždni, abeceda, školské veci, Vianoce: reálie, Veľká Noc: reálie
Gramatika: základné pravidlá nemeckej výslovnosti a pravopisu, W-otázky, Áno/Nie otázky, časovanie slovies, negácia s nicht, odkiaľ?, kde?, privlastňovacie zámená, kein, určitý/neurčitý člen v nominatíve, modálne sloveso möchten+infinitív
Na konci šk. roka by žiaci mali vedieť: Porozprávať jednoduchými vetami o sebe, o svojej rodine, priateľoch, škole, dennom režime, trávení voľného času. Mali by vedieť predstaviť seba, priateľa, rozumieť jednoduchým otázkam, odpovedať na ne.

7. ročník

Komunikácia: ospravedlniť sa, povedať, čo rád robím, popísať osobu, dohodnúť si stretnutie, urobiť návrh, prijať návrh, odmietnuť návrh, pýtať sa na dôvod, niečo zdvôvodniť, pýtať sa na cenu, udať cenu, nakupovanie
Slovná zásoba: časové údaje, pitie a jedlo cez prestávku, mesiace, dátum, záľuby, ročné obdobia, miesta voľného času, veci na voľný čas, oblečenie, Vianoce: reálie, Veľká Noc: reálie
Gramatika: osobné zámená, modálne sloveso dürfen, určitý člen v akuzatíve, slovesá so zmenou kmeňovej samohlásky, rozkazovací spôsob, gern-lieber-am liebsten, genitív pri menách, modálne sloveso können, údaje miesta in/auf + akuzatív, slovesá s odlučiteľnou predponou, záporné otázky: Ja-Nein-Doch, určitý člen/privlast.zámeno v nominatíve a akuzatíve, zdvorilostné oslovenie so Sie, neurčitý člen, negatívne zámeno v akuzatíve, W-otázky v akuzatíve (Was?, Wen?)
Na konci šk. roka by žiaci mali vedieť: rozprávať o sebe a svojej rodine, záľubách, voľnom čase, ročných obdobiach, nakupovať a zaplatiť, spýtať sa na presný čas a vedieť udať presný čas.

8. ročník

Komunikácia: ospravedlniť sa, povedať, čo rád robím, popísať osobu, dohodnúť si stretnutie, urobiť návrh, prijať návrh, odmietnuť návrh, pýtať sa na dôvod, niečo zdvôvodniť, pýtať sa na cenu, udať cenu, nakupovanie
Slovná zásoba: záľuby, ročné obdobia, miesta voľného času, veci na voľný čas, oblečenie, činnosti ráno, raňajky, časti dňa, časové údaje, činnosti doma, domáce zvieratá a ich chov, farby, adresa, Vianoce: reálie, Veľká Noc: reálie
Gramatika: osobné zámená, modálne sloveso dürfen, určitý člen v akuzatíve, slovesá so zmenou kmeňovej samohlásky, rozkazovací spôsob, gern-lieber-am liebsten, genitív pri menách, modálne sloveso können, údaje miesta in/auf + akuzatív, slovesá s odlučiteľnou predponou, záporné otázky: Ja-Nein-Doch, určitý člen/privlast.zámeno v nominatíve a akuzatíve, zdvorilostné oslovenie s Sie, neurčitý člen, negatívne zámeno v akuzatíve, W-otázky v akuzatíve (Was?, Wen?)
Na konci šk. roka by žiaci mali vedieť: dohovoriť sa v bežných životných situáciách, preložiť pomocou slovníka jednoduchší text z prebraných tematických okruhov, nájsť v texte hlavnú myšlienku a rozprávať o nej, hovoriť o mieste a spôsobe trávenia voľného času, o činnostiach doma, o zvieratách a ich chove

9. ročník

Komunikácia: vyjadriť pocity, reagovať v konfliktných situáciách, vyjadriť záľubu a odmietnutie, niekoho vyzvať, vyjadriť názor, popísať predmety, popísať situácie, popísať vlastnú izbu, niekoho pozvať, urobiť návrh a odmietnuť, pripraviť slávnosť, vyjadriť blahoželania, porozumieť hraciemu návodu, k niečomu vyzvať, robiť prázdninové plány, miestne údaje, popísať miesta, prebrať informácie, hovoriť o minulom
Slovná zásoba: oblečenie, televízia, priestory v byte, nábytok a zariadenie, slávnosti a oslavy, počasie, cestovateľské ciele, na stanici, miesta v meste
Gramatika: prídavné mená v nominatíve v prívlastku, osobné zámená v datíve, modálne sloveso wollen, neurčité zámeno v datíve, zvratné slovesá, vedľajšia veta s wenn, modálne sloveso sollen, prídavné mená v akuzatíve, privlastňovacie zámená  v nominatíve, akuzatíve, datíve, údaje miesta: hinter, auf, über, unter, vor, neben + datív, zložené podstatné mená, ukazovacie zámená v nominatíve, akuzatíve, datíve, predložky für - ohne, modálne slovesá v préterite, predložky s 3. aj so 4. pádom: an, auf, in, über, unter, neben, vor,
Na konci šk. roka by žiaci mali vedieť: dohovoriť sa v bežných situáciách, rozprávať o prebraných témach, aplikovať prebranú slovnú zásobu na vlastné životné skúsenosti,  

Poznámka: Vo vyšších ročníkoch sa celoročne prehlbuje a opakuje aj gramatika a slovná zásoba z nižších ročníkov a v každom ročníku pribudne ďalšia podľa uvedeného rozpisu.

Jazykári nesklamali

Olympiáda v NEJNa olympiádach v anglickom a nemeckom jazyku každoročne obhajujeme  medailové pozície a inak tomu nebolo ani tento rok. 13.1.2015 v nemeckom jazyku v kategórii 1B Miško Janotka obsadil vynikajúce 2.  miesto a Lucka Iríčková veľa nezaostala a v kategórii 1A sa umiestnila na výbornom 4. mieste. Lucka Iríčková nás reprezentovala 14.1.2015  aj na olympiáde v aOlympiáda v ANJnglickom jazyku, kde  vo veľkej konkurencii  1A kategórie skočila na nádhernom 2. mieste a svoje jazykové nadanie potvrdil v kategórii 1B  aj Lukáš Vozár, ktorý nás úspešne reprezentuje na jazykových olympiádach už štvrtý rok, čo potvrdil 2. miestom.
Gratulujeme a prajeme Vám veľa ďalších školských aj mimoškolských úspechov.

PK cudzích jazykov

Do skorého videnia, Viedeň!

ViedeňV piatok 17. októbra 2014 sa 50 žiakov druhého stupňa našej školy zúčastnilo jazykovo-geografickej exkurzie vo Viedni, hlavnom meste nášho južného suseda, Rakúska. Spoločne s pani učiteľkami  Rády-Kňazovickou, Vrbičanovou a Vyparinovou sme navštívili známe Prírodovedné múzeum vo Viedni, prezreli sme si historické centrum mesta a obdivovali jeho dominanty – Dóm sv. Štefana, budovu parlamentu i radnice, „ľudovú“ záhradu, ako aj množstvo ďalších historických pamätníkov. Mestom nás sprevádzala naša bývalá pani učiteľka Oľga Červeňanská, ktorá nám pútavou formou podala informácie o histórii i súčasnosti rakúskej metropoly. Aj napriek nevľúdnemu počasiu sa nám všetkým výlet páčil. Na spiatočnej ceste sme sa ešte zastavili v bratislavskom Avione a potom už nasledovala niekoľkohodinová cesta domov, na Liptov. Tu sú postrehy niektorých našich spolužiakov:
„Mne sa páčila návšteva prírodovedného múzea. Vo Viedni sú naozaj pekné budovy a na jednej ulici sme videli dokonca koče so záprahom.“ (Timea, 6.A)
„Múzeum bolo prekrásne, najviac sa mi páčili vystavené zvieratá a nádherné kryštály. V jednom obchode som videl hodinky za 19 000 eur.“ (Martin, 5.A)
„Škoda, že nám pršalo. Ale to múzeum bolo veľmi pekné a obrovské. Pri potulkách mestom sme prechádzali ulicou, na ktorej boli samé „značkové“ obchody, len pre najbohatších. Výlet bol napriek všetkému výborný.“ (Marcela, 7. A)
„Páčili sa mi obchody, historické centrum, ale najviac katedrála...“ (Tomáš, 7. B)
„Videli sme budovu parlamentu a veľa historických pamiatok. Zaujímavá bola prehliadka múzea a katedrály...“ (Zuzka, 8.A)
Takže – Bis bald, Wien!

Fotky z Viedne

Videozáznam exkurzie do Viedne spracovaný žiakom školy

Nemčina znovu na výbornú

Ivana Dronzeková - OANJDňa 23. januára sme sa zúčastnili okresného kola olympiády v nemeckom jazyku a naši žiaci opäť potvrdili ich jazykové zručnosti a spôsobilosti. V konkurencií ostatných žiakov gymnázií a základných škôl stredného a horného Liptova Ivanka Dronzeková zo VII.A  získala v 1.A kategórii 1. miesto a Michal Janotka z VIII.A sa medzi svojimi vrstovníkmi umiestnil na 2. mieste a v kategórii 1.B na šiestom mieste. Sme veľmi hrdí na našich žiakov a Ivanke držíme palce v krajskom kole 13. februára v Žiline.

Mgr. A. Rády Kňazovická, uč. nemeckého jazyka


© 2011 Základná škola s materskou školou Ul. J. D. Matejovie, všetky práva vyhradené.